Hvad har været vigtigt for os i 2018?

En historisk satsning på lokaljournalistik

Foto: Niels Svalebøg

Den 23. september 2018 skrev Jysk Fynske Medier danmarkshistorie med den største publicistiske satsning på lokaljournalistik i mange årtier. 41.000 abonnenter af ni jyske dagblade, som havde været vant til kun at få avis fra mandag til lørdag, modtog fra den dag deres lokale dagblad ikke alene om søndagen, men faktisk hver eneste dag året rundt. Derfor hedder projektet 365.

Det omfatter Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Folkebladet Lemvig, Randers Amtsavis, Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad og Fredericia Dagblad.

De øvrige fire dagblade i Jysk Fynske Medier – JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og Århus Stiftstidende – havde allerede avis hver dag året rundt. Og læserne fik mere end bare søndagsavis.

Avisen Danmark, som hver dag udkommer med Jysk Fynske Mediers 13 dagblade og med flere end 400.000 læsere i Danmarks største betalingsavis, fik hver dag otte ekstra sider til at fortælle om livet i Danmark set fra provinsen. Og om søndagen får læserne nu Magasinet Søndag at fordybe sig i.

Mange har spurgt, hvordan man kan finde på at lancere en så stor satsning på lokalaviser på print i en tid, hvor den digitale udvikling stormer afsted? Svaret er enkelt. Det er Jysk Fynske Mediers mission at levere så megen journalistik som muligt til de lokalsamfund, vi dækker. Derfor er det vigtigt også at kunne levere dem en avis på den dag i ugen, hvor danskerne bruger mest tid på at læse den. Og heldigvis har læserne taget rigtig godt imod deres nye søndagsavis, så projekt 365 også hænger sammen økonomisk.

Journalistik på vægtskålen

Journalistisk udvikling har stået højt på den redaktionelle dagsorden i 2018. Vi har indført et nyt udviklingsværktøj, Jourfeedback, som måler effekten af vores redaktionelle indhold. Vi måler hvor mange brugere, der læser en artikel, og vi måler, hvor mange abonnenter, der læser en artikel. Vi måler om brugerne besøger vores nyhedssite direkte eller kommer til os via et link på eksempelvis Facebook eller fra en af vores godt 30.000 daglige nyhedsmails.

Vi måler også, hvor lang tid brugerne bruger på en artikel, om de læser flere artikler, og om de har lyst til at kommentere på artiklen. Alt det omsætter vi til et pointsystem, som vi bruger til at vurdere effekten af vores historier. Vi har hen over 2018 set en stor fremgang i de scorer, vores indhold opnår hos abonnenter og brugere. 44 procent stigning på det betalte indhold, fem procent på vores øvrige indhold.

Vi har kort før årsskiftet indført endnu et pointsystem i den redaktionelle udvikling. Vi måler effekten af vores historier i e-aviserne. Her har vi fokus på antallet af abonnenter, der læser en historie, og på den tid, de bruger på det. Formålet med begge målesystemer er at lave mere indhold, som vores brugere og abonnenter har lyst til at bruge mere tid på.

Ugeaviser med skarpe profiler

Jysk Fynske Mediers ugeaviser har deres egen redaktionelle profil, men bliver skrevet på baggrund af de samme journalistiske og etiske retningslinjer som koncernens dagblade. De seneste to år har JFM arbejdet målrettet på at styrke ugeavisernes journalistiske kvalitet efter følgende profil:

Ugeavisen skal engagere og involvere læserne med ugentlige journalistiske satsninger på relevante og aktuelle emner i lokalområdet. Ugeavisen skal samtidig være guidende og inspirerende ved at foromtale og dække aktiviteter og begivenheder i lokalområdet. Ugeavisen gør det muligt at planlægge, prioritere og få det bedste udbytte af den kommende uge og leverer en opsamling af de vigtigste nyheder fra den forgangne uge.

Hvert år i kårer Århus Stiftstidende "Byens Bedste" i en lang række kategorier. Det har avisen gjort i 12 år. Arkivfoto: Kim Haugaard

Journalistik foregår også live

Vores journalistik er ikke kun ord. Vores mission er ikke kun nyhedsformidling, men også at understøtte fællesskab. Vi holder derfor en række arrangementer, hvor journalistikken så at sige bliver live. De kommer i mange former, vores redaktionelle arrangementer. Fra virksomhedsbesøg til debatmøder i mediehusene. Fra foredrag for de få til store folkelige begivenheder som Byens Bedste og prisuddelinger i forbindelse med sport, kultur og erhverv. Fra morgensang til debat.

I løbet af 2018 var vi således arrangør af cirka 158 arrangementer for vores læsere med knap 17.000 deltagere.

Fælles etiske regler vedtaget

Vores medier er underlagt Medieansvarsloven, og deraf følger, at vi i vores daglige arbejde til enhver tid bestræber os på at bedrive journalistik i henhold til Vejledning om god presseskik. De skal i bund og grund sikre, at journalistikken bedrives fair og ordentligt. Som supplement til Vejledning om god presseskik har vi i Jysk Fynske Medier i 2018 vedtaget en række supplerende regler. De kan læses på alle vores nyhedssites. Du finder dem i menuen i bunden af vores sites under punktet: Presseetik.

Føler man sig urimeligt behandlet af vores medier, kan man altid klage til chefredaktøren på det pågældende medie, og er man fortsat ikke tilfreds med behandlingen, kan man gå til Pressenævnet. Jysk Fynsk Medier havde i 2018 11 sager ved Pressenævnet. Du kan læse om dem i fanen "Pressenævnssager".

Takt og tone

I forbindelse med de fælles etiske regler har vi strammet op på takt og tone. Vi tror på det frie ord og på, at meninger må være skarpe. Men samtalen skal foregå ordentligt, både på vores egne sites og på de sociale medier, og gør den ikke det, så forbeholder vi os ret til at bortvise debattører fra vores væg og forum.

Vi tager ordentlighed alvorligt i Jysk Fynske Medier. 670 brugere er i øjeblikket, primo 2019, i karantæne fra at deltage i debatten på vores sites.

Robot-journalistik sat i spil

"Robotterne kommer – men de overtager os ikke". Sådan skrev chefredaktør Poul Kjærgaard i Fyens Stiftstidendes avis og på fyens.dk i begyndelsen af november 2018. Anledningen var, at vi i Jysk Fynske Medier havde haft premiere på det, vi kalder robotjournalistik. Der er reelt tale om en automatiseret artikelproduktion på baggrund af data og algoritmer. I første omgang har vi rettet fokus på erhvervsjournalistikken og udkommer hver uge med regnskabsartikler. Artiklerne kan kendes på byline – artikelrobotten@jfmedier.dk.

Vi er i begyndelsen af en udvikling, der vil tage fart i de kommende år. Vi forventer allerede i 2019 langt flere robotgenererede artikler inden for erhverv, sport, trafik og vejr. Vi vil bruge indholdet til at få en endnu tættere dækning af det lokale og dermed supplere vores journalisters arbejde. Artikelrobotten er god til ensidigt gentaget arbejde. Journalisterne er gode til at reflektere, analysere, perspektivere og kommunikere med både læsere og kilder. I samspil mere og bedre lokaljournalistik i de kommende år.

Værksted for fremtidens lokaljournalistik

I en branche i hastig udvikling er der brug for at udvikle nye løsninger på vante udfordringer. Vi har derfor et projekt på Fyens Stiftstidendes redaktion i Middelfart, hvor vi søger at udvikle fremtidens lokaljournalistik. Gennem et tæt samspil med borgere, beslutningstagere og erhvervslivet i Middelfart vil vi rykke ved opfattelsen af, hvad det lokale medie er, og hvilken rolle det spiller i lokalsamfundet. Lykkes vi med vores mission, mener vi, at vi vil kunne bidrage til et stærkere demokrati med oplyste og engagerede borgere til gavn for både lokalsamfundene, lokaldemokratiet og hele Danmark. Over halvandet år tester vi forskellige koncepter, som, hvis de virker, skal kunne løftes fra Middelfart og til lignende kommuner/byer. Der findes en række delprojekter under projektet. Et gymnasieprojekt, Melfar Rundt – ny sektion i ugeavisen, Serveretten, 10-10 projekt, baglands-app, varm velkomst.

JydskeVestkysten fik i 2018 hædrende omtale for bl.a. dette avisdesign med en forside af den lille Sofia, der er født 14 uger for tidligt.
Der var også hædrende omtale for layoutet af denne forside i Magasinet Søndag af Koldings borgmester, som er særdeles aktiv på Facebook.

Det redaktionelle trofæ-skab

Jv.dk blev årets reginale nyhedssite

Jv.dk blev kåret som årets regionale nyhedssite og hædret med sølv, da Danske Medier i maj 2018 uddelte sine digitale priser. Hæderen blev begrundet med dels en markant udvikling af selve sitet og dels en stor vækst i antallet af brugere.

Tre gange hæder ved DM i avisdesign

JydskeVestkysten fik hædrende omtale for tre avis-projekter, da Danske Medier i april uddelte priser for årets bedste avisdesign. I alt blev der uddelt et styk guld, fem gange sølv og 13 gange hædrende omtale i konkurrencen Årets Avisside.

Randers Amtsavis hædret med Folkehjælperprisen 2018

Som påskønnelse af initiativet Randers Julehjælp og fem års indsats for økonomisk nødlidende børnefamilier i Randers Kommune modtog Randers Amtsavis fredag 28. september Folkehjælperprisen 2018 af Dansk Folkehjælp. Med indsamlingsbarometer på avisforsiden hver dag hele december, med loppemarked og lignende og med massivt redaktionelt fokus på lokale familier med finanskrise-ondt i privatøkonomien har Randers Amtsavis og amtsavisen.dk siden 2013 indsamlet mellem 150.000 og en kvart million kroner årligt og dermed sikret, at hundredvis af kronjyske børn har fået samme gode jul som deres klassekammerater.

Den Gyldne Blok

DJ’s Kreds 5 uddeler hvert år fire priser for: Årets Overraskelse, Årets Talent, Den Visuelle Pris og Den Gyldne Blok. Dagbladet Ringkøbing-Skjern var nomineret i tre og vandt i to af de fire kategorier, nemlig Den Visuelle Pris (fotograf Jørgen Kirk) for billedserien På vej og Den Gyldne Blok (Journalist Lars Kryger) for flere artikler om en række sociale sager.

Ved syv læsermøder rundt på Fyn berigede 750 fynboer hinanden med inspiration til "det gode liv". Arkivfoto: Michael Bager

Det fremhæver vi

Fyens Stiftstidende

I tæt samspil med fynboerne - har redaktionen fundet og formidlet inspiration til at få det bedste ud af livet, når børnene flytter hjemmefra, og huset bliver for stort, når ægtefællen falder, når arbejdslivet afløses af evig frihed, og når økonomien skal række til pensionisttilværelsens behov og fristelser. En fynsk tænketank med 65 personer har fulgt og påvirket den journalistiske kurs fra start til slut. Ved syv læsermøder rundt på Fyn berigede 750 fynboer hinanden med inspiration - helt i tråd med målsætningen om, at "Det gode liv er noget, vi deler". Koncentratet af Fyens Stiftstidendes kampagne samles i en bog med 20 opskrifter på det gode liv.

JydskeVestkysten

På forsiden af JydskeVestkysten står der hver dag ”Sammen om det lokale”. Det giver sig blandt andet udslag i aktiviteter til gavn for lokalsamfundene, som mediehuset engagerer sig i. I Haderslev er JydskeVestkysten medarrangør af ”Stafet for Livet”, som tre gange siden 2013 – senest i 2018 – er blevet den største blandt flere tusind stafetter til fordel for kræftsagen verden over. På seks år har stafetten i Haderslev samlet cirka ni millioner kroner ind til Kræftens Bekæmpelse. I 2018 blev det til 1,5 million kroner.

I Aabenraa, Haderslev og Kolding har JydskeVestkysten desuden gennem en årrække været en del af lokale indsamlinger med det formål at forsøde julen for familier, der har svært ved at få pengene til at slå til. I julen 2018 blev facit: Et hjerte for alle i Aabenraa uddelte 466.200 kroner i form af gavekort til butikker til 311 familier. God jul for alle i Kolding uddelte pakker med julemiddage og gaver til børnene til 111 børnefamilier. Der var samlet 115.000 kroner ind fra privatpersoner og virksomheder. Hjertegaven i Haderslev uddelte kasser med julemad og gavekort til 487 familier. 276.000 kroner kom fra Røde Kors’ landsindsamling, mens 204.000 kroner blev indsamlet lokalt via donationer af penge og effekter, som JydskeVestkysten løbende lægger spalteplads til at omtale.

Århus Stiftstidende

Århus Stiftstidende har brugt 2018 til at færdiggøre transformeringen af avisen fra omnibusavis til metropolavis. I forbindelse med salget af vores ugeaviser i Østjylland til Jyllands-Posten startede vi en proces, hvor vi i stedet for at fokusere på geografi, nu lader væsentlighed være afgørende for, hvordan vi dækker en historie, og hvor den stå i vores avis. Vi dækker naturligvis stadig vores opland, men vi har skåret det mindre væsentlige stof væk, som folk alligevel ofte får via eksempelvis lokale Facebook-sider. Så de historier fra oplandet, vi i dag bruger krudt på, er de historier, som kan læses uanset om man bor i Ry, Odder eller Norddjurs.

Randers Amtsavis

Efter en længere årrække i skyggen af sammenlignelige byer som Horsens, Vejle og Herning boomer byggeaktiviteten og beskæftigelsen i Randers netop nu, og aktiviteten sætter sit markante og positive præg på bybilledet såvel som spalterne i byens avis - Randers Amtsavis og amtsavisen.dk. Redaktionen i Randers holder fuldt fokus på den byudvikling, der styrker Randers, og som løfter randrusianernes stolthed, selvværd og selvopfattelse. Vi dokumenterer, hvordan Randers bevæger sig i den rigtige retning og styrker sin betydning i det østjyske vækstbånd.

Dagbladet Holstebro Struer og Lemvig Folkeblad

I september 2018 åbnede Holstebromotorvejen officielt. Til glæde og gavn for hele Nordvestjylland. Motorvejen er et resultat af lobbyarbejde, politisk håndværk og pres fra et lokalområde, som vi har støttet ihærdigt op om. I 2004 tog avisen stilling og startede en kampagne for Holstebromotorvejen. Vi kan ikke tage æren for resultatet, men vi har spillet en væsentlig rolle. Og det er et eksempel på den rolle, vi også gerne vil have i lokalområdet.

Viborg Stifts Folkeblad

Da Region Midtjyllands direktion ville vælte alle regionens besparelser over på Regionshospitalet Viborg og fyrede de to direktører på det lokale sygehus, som blev kåret som landets bedste mellemstore sygehus, gik redaktionen ind i sagen og fik skabt en skarp debat. På den baggrund blev det afsløret, hvordan direktionen via hemmelige netværk drev politik uden om politikerne. Det resulterede i sidste ende i, at regionsdirektøren selv blev fyret, regionsrådet ændrede på spareplanen, og der blev skabt en bredere funderet spareplan. Efterfølgende har regionsrådet besluttet, at strukturelle ændringer i regionen ikke som i dette tilfælde skal ske ved sparerunder, men med en langsigtet planlægning.

I Haderslev er JydskeVestkysten medarrangør af ”Stafet for Livet”. Arkivfoto: Jacob Schultz

Dagbladet Ringkøbing-Skjern

Med blod på tanden efter et forår, hvor Dagbladet Ringkøbing-Skjern vandt Den Gyldne Blok for afdækningen af en social sag, har vi i årets løb prioriteret at sætte ekstra journalistiske ressourcer af til at grave dybt i sager med lokal konsekvens. Tre eksempler: I sagen om de omstridte kystnære møller kom to journalister kommunens uvildige undersøgelse i forkøbet med flere måneder og gav ny viden, som overraskede både modstandere og tilhængere af møllerne. Et andet eksempel er afdækningen af, hvordan en tidligere kommunaldirektør havde en tvivlsom dobbeltrolle i en sag om grundkøb. Et tredje er afsløringen af, hvordan Venstres landspolitiske top forsøgte at ændre et lokalt valg af borgmesterkandidat. Ambitionen om at sætte den lokale dagsorden gennem historier af denne kaliber bliver modtaget godt af læserne.

Fyns Amts Avis

Vi er stolte af at kunne nære det lokale initiativ ved at uddele årets initiativpris. Historier fra det forgangne år, som har fyldt i bevidstheden, er blandt andre bredbåndskampagnen på Langeland, hvor vi fik problemstillingen belyst og rundet af for nylig med et debatarrangement, Debatteriet med Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt. Vi åbnede med adskillige pop-up møder, hvor det lykkedes at inddrage læserne og løfte deres spørgsmål videre til beslutningstager.

Vejle Amts Folkeblad

Vi har sat fokus på lokale emner og dermed sat gang i en debat, der flere gange har flyttet nogle beslutninger. For eksempel kom der gang i debatten om en planlagt kirkenedrivning i Vejle, da avisen for alvor dykkede ned i beslutninger. Vi har også sørget for, at Vejle Kommune har taget deres behandling af særtransport af ældre op til revision. Det har konkret betydet en forbedring af vilkårene for flere ældre.

Horsens Folkeblad

Det afgørende redaktionelle fokus i 2018 har været at skabe en søndagsavis, der nok ligner hverdagsaviserne, men opleves som ny, vedkommende og væsentlig – og altid er ugens bedste. I serien "Da Horsens kom på landkortet" genopfriskede vi vigtige begivenheder, bl.a. de store koncerter, som forvandlede byen. I foråret gennemførte vi en stor satsning i form af serien ”Horsens holder i kø” om trafikudfordringerne i og omkring en af Danmarks allerhurtigst voksende byer. Vi inddrog og engagerede læserne i et forsøg på at anvise løsninger på nogle af problemerne.

Fredericia Dagblad

Fredericia Dagblad har i 2018 lagt mange muskler i at give fredericianerne en søndagsavis for første gang i avisens lange historie, og i at levere interessante og veldisponerede aviser henover jul og nytår ligeledes for første gang. Indholdsmæssigt har vi primært fået positive tilbagemeldinger. Vi har med flere nyhedstemaer i søndagsavisen været med til at sparke gang i den lokale debat.Trods det store printmæssige fokus sætter redaktionen også en ære i at være på pletten med livedækning, når nyhedsbilledet er til det, og generelt at tænke webfirst med brugen af diverse digitale værktøjer. Frdb.dk er henover 2018 vokset med mere end 50 procent i plusabonnenter.

Ugeavisen Kolding

Serien ”Praktikplads søges” er et af flere eksempler på, at JFMs ugeaviser ønsker at gøre en forskel i lokalområdet. Ugeavisen Kolding satte sig for at hjælpe butiksstuderende med at finde en elevplads og samtidig sætte fokus på manglen på praktikpladser. I alt 24 unge, der var ved at uddanne sig til salgsassistenter, manglede en elevplads, og ugeavisen bragte hver uge et portræt af en af unge i håbet om, at en virksomhed ville få øje på dem og tilbyde dem en elevplads.